Som leder i en virksomhed, hvad end den er lille eller stor, er det vigtigt at have et godt bånd til sine medarbejdere. Det kan styrkes gennem mange forskellige initiativer, nogle virker dog bedre end andre. Derfor har vi i denne lille guide samlet nogle tips og tricks til, hvordan du bedst etablerer et godt bånd til dine medarbejdere. Det er ligegyldigt for disse tips, om du har arbejdet dig op til lederstillingen, eller om du er ansat til dem. Husk, at du kan læse meget mere om erhverv og business på denne blog i nogle af vores andre artikler.
Vis dit ansigt
Det er vigtigt at vise sig for sine medarbejdere. Vis interesse for de projekter, som der har gang i – dog uden at virke som om, at du kontrollerer eller overtager. Spørg ind til deres arbejdsopgaver såvel som i privaten. Jo bedre du kender dine medarbejdere og deres arbejdsopgaver, jo nemmere er det at optimere arbejdspladsen. Det er desuden også med til at skabe et trygt arbejdsmiljø, og det er i sidste ende med til at reducere stress. Stress er en vigtig faktor på en arbejdsplads, som skal tages meget seriøst. Derfor er det også tæt at være tæt på sine medarbejdere og vise dem tillid.
Små goder
Goder behøver ikke nødvendigvis at være til dem, der klarer sig bedst. Når det går godt for virksomheden, må det godt smitte af på hele holdet. Det er med til at skabe samhørighed og en stor holdånd i virksomheden. Derfor kan en tur ud at spise for hele virksomheden, sommerfest eller optimeringer af kontoret være en løsning. Optimeringer kan bestå i en frugtordning, massage udefra eller måske endda massagestole til virksomheden. Det er altså nogle goder, som smitter af på alle, og som gør, at folk har lyst til at arbejde for dig.
Lad døren stå åben
Det er ikke nok bare at gøre det rent figurativt, selvom det er et godt skridt på vejen. Men det er også vigtigt at være åben for ændringer. Folk skal kunne komme til dig og være tryg ved at sige til dig, hvis der er noget, der ikke fungerer. Det kan være på områder, du ikke har være inde over eller det kan være steder, hvor det er anderledes at være helt tæt på. Derfor er medarbejderne også din løsning på problemer, der kan opstå eller er ved at opstå. Det er altså utroligt vigtigt at kunne tage imod kritik og ikke mindst handle på den.