Weekly News

Leif Nielsen, branche­direktør i DI Fødevarer FØDEVARER

Virksomheder skal tænke stort og starte småt

Vi drukner i dag i data og opsamling af viden. Vi har oceaner af muligheder for at indsamle data om fødevarer i hele værdikæden fra jord til bord. De virksomheder, som kan afkode den enorme mængde data og se, hvad der skaber større værdi for os og i sidste ende producere bedre produkter – bliver fremtidens vindere.

Robotternes evne til at arbejde afhænger af, hvad de kan se, føle, mærke, følge og høre.

Teknologien inden for fødevareindustrien er kommet for at blive, og udviklingen går rivende stærkt. Et område, som sensorteknologien, har virkelig fart fremad, og man kan måle alting til en billig pris, og herved følge fødevarer langt tilbage i værdikæden.

– Robotternes evne til at arbejde afhænger af, hvad de kan se, føle, mærke, følge og høre. Der er en galopperende udvikling, og man kan f.eks. følge temperaturen i levende dyr – og følge deres puls, og hvordan de har haft det, og om de har fået medicin eller ej, fortæller Leif Nielsen, branche­direktør i DI Fødevarer.

Jo mere viden, som samles ind – des mere kan der skræddersyes produkter, som mere præcist imøde­kommer forbrugernes behov. Man kan f.eks. bruge 3D-scannere til at se på kød og dets fibre, som hjælper robotten til nøjagtigt at vide, hvor den skal skære i kødet, så udskæringerne bliver så ens som muligt.

– Udviklingen kommer til at afhænge meget af prisen på teknologien og vores evne til effektivt at udnytte de data, som vi samler op. Det er vigtigt at gøre dem anvendelige og brugbare, så dataene kan skabe værdi ude hos forbrugeren. Mange forbrugere er villige til at betale for produkter, som skaber en speciel værdi for dem, beretter Leif Nielsen. Industrien skal have fingeren på pulsen i forhold til forbrugernes behov og krav. Der skal dokumenteres og datagenereres meget omkring varerne fra jord til bord, men også områder som kvalitet, sundhed og bæredygtighed skal registreres og anvendes optimalt. Man skal, ifølge Leif Nielsen, tilpasse produkterne, så de møder den enkelte forbrugers behov. Det kan som eksempel ses i udviklingen af en individuelt tilpasset vitaminpille, som matcher præcist den enkelte forbrugers behov.

Fordelen ved automatiseringen er, at man gør produkterne mere effektive og derved sparer på omkostningerne. Det betyder ikke nødvendigvis færre ansatte, og hvis man ydermere er i stand til at erobre markedet – kan man gøre sig mere konkurrencedygtig.

– Udfordringen er, at det kræver investeringer. Det går meget stærkt og kræver meget viden. Derfor er det utroligt vigtigt, at vi her i landet sikrer, at vi har de vidensmedarbejdere, der skal til for uddannelsesmæssigt at løfte os selv. Men vi er godt med, slår Leif Nielsen fast. Danskerne er blandt de folk i verden, som øjeblikkeligt tager bedst imod ny teknologi – vi er ikke teknologiforskrækkede, og det er et stort plus for markedet. Med hensyn til kompetenceudvikling, skal det også gå stærkt, og det er vigtigt, at jobs i branchen er attraktive – det skal også være spændende at være proces- eller robotudvikler i en stor fødevarevirksomhed. Vi er ikke nødvendigvis kendt for at være et højteknologisk land, men Danmark er, ifølge Leif Nielsen, langt fremme og der vil ske meget på digitaliseringsfronten i de kommende år.

Digitale løsninger og robotter finder anvendelse overalt. – Det er nærmest en fjerde digital revolution, som kommer, siger Leif Nielsen. Det er med til at ændre forretningsmodellerne for mange produkter. Der vil komme distribution af fødevarer, som vi kender det fra selskabet Uber, som distribuerer samkørsel på en ny måde. Man kan i fremtiden distribuere fødevarer, som det i dag ses i netbutikkerne.

– Vi mangler dog fortsat det store gennembrud for den automatisering, tilføjer Leif Nielsen. Udfordringen er, at det koster mange penge at investere i teknologi. Store brand-virksomheder skærer deres linje til for at få mere volumen, så de kan robotisere deres produktionskæder og automatisering. Og her er det vigtigt at holde sig omkostningseffektiv. Det vil medvirke til at sikre, at man er konkurrencedygtig, og at man bevarer sin markedsandel. Danmark har, ifølge Leif Nielsen, nogle fordele, da vi er gode til at tage teknologien til os. Det kræver dog også, at mange unge mennesker vil finde det spændende at arbejde med de områder – også i fødevareindustrien.

Store virksomheder har gode fordele, da der skal investeres store summer i teknologi og udvikling. Når først teknologien er opfundet, kan man enten tage den til sig – eller ignorere den. Vælger man det sidste, så ryger man ud af markedet på et tidspunkt. Omvendt tager man det til sig for tidligt, kan det betyde for høje omkostninger.

– Der vil være en risiko for, at man kommer galt afsted i forhold til at få anvendt teknologien på den rette måde og ramme markedet rigtigt, påpeger Leif Nielsen.

I Danmark har vi nogle af verdens mest moderne slagterier og robotteknologier. Vi har en robot­industri, der er med på udviklingen, og vi har mange fødevarevirksomheder, som er i gang med at effektivisere deres produktionslinjer og målrette deres produkter.

– Men det er ikke en sovepude. Vi er i en verden, hvor der konstant opstår ny teknologi. Vi skal være omstillingsparate og kunne tilpasse os løbende, siger Leif Nielsen. Der er et stigende krav til virksomhederne om at kunne sadle om relativt hurtigt, og det udfordrer alle virksomheder, idet udviklingen går rivende stærkt. Det stiller nye og andre krav til medarbejdernes kompetencer og måden, hvorpå der samarbejdes – ligesom det stiller krav til ledelsen. Virksom­hederne skal tænke stort og starte småt. Man skal overveje mulighederne, men heller ikke spænde sig selv så hårdt for, at man ikke slipper igennem.

Del

Journalist

Maibritt Lund Pilgaard

Andre artikler