Weekly News

Smarte pumpeløsninger sparer brændstof

Pumpeteknologi fra danske DESMI Pumping Technology A/S sparer tusindvis af kroner for rederierne.

Typisk kan vi spare yderlige 2.500-5.000 dollar pr. skib om året.

Konkurrencen på verdenshavene er skarp, og lavt brændstofforbrug er i dag en forudsætning for, at rederne kan tilbyde gode priser, f.eks. lave fragtrater og stadig have en lønsom forretning.

Store besparelser er fundet ved at vælge den rigtige maling og effektive propeller, men besparelser kan opnås med andre løsninger, og her kommer den nordjyske virksomhed DESMI ind i billedet. Det er et traditionsrigt firma, som startede op i Nørresundby i 1800-tallet. I dag produceres der bl.a. pumper, og pumpeteknologien er blandt noget af det mest avancerede, som overhovedet findes til skibsindustrien og en række andre industrier.

På skibene bruges pumperne til at køle motorerne, så de bruger mindst muligt brændstof, og for at optimere energibesparelsen kombineres pumperne nu med automation og onlinestyring.

– Før vi fik pumpeanlæggene koblet til internettet, indstillede vi pumperne i forhold til skibets sejlmønster. Besparelserne på energiforbruget nåede op på mellem 60 og 65 procent, og vi har installeret mere end 350 OptiSaveTM-systemer, fortæller Palle Grankvist, Sales Manager Automation hos DESMI.

Men nu er DESMI-pumperne kommet online – med et særligt softwaremodul. SiteManager hedder det. Det sender driftsdata fra anlægget over internettet til en server, GateManager, og derfra videre til klientsoftwaren LinkManager, hvorfra man kan overvåge driften af pumperne på hvert enkelt tilsluttet skib og samtidig justere pumperne for at få dem til at køre endnu mere effektivt i forhold til skibets sejlmønster.

– Med disse moduler kan vi sidde og trimme hjemmefra og opnå en besparelse på op til 85 procent på brændstofforbruget, og for et rederis flåde af skibe kan det blive til kolossale besparelser, og det er måske lige det, som skal til, for at selskabet kan klare sig i den hårde konkurrence, siger Palle Grankvist.

Udfordringen har tidligere været, at internetforbindelser på havet har været dyre. Men nu er der kommet flere og mindre satellitter op, og det kan skabe en teknologisk revolution. I dag kan vores kunder gribe hurtigt ind – uden at skulle om bord. Skibets performance kan tjekkes hjemmefra, og driftsparametre kan stilles til nye værdier løbende. Det giver stort overblik for rederierne.

DESMI har ifølge Palle Grankvist flere eksempler på pumper, som har reduceret forbruget pr. time fra 75 til 26 KW – alene ved at installere OptiSave. Men

med software-løsningen kan DESMI reducere forbruget yderlige med 3-7 KW pr. time, og det bliver til meget på et år. Typisk kan kunden spare yderlige 2.500-5.000 dollar pr. skib pr. år ved at benytte en online-løsning.

– Med en onlineløsning som SiteManager har vi ikke kun opnået en ekstra besparelse hos kunden, vi har også fået en løsning, som kunderne kan være trygge ved, idet softwaren har stort fokus på det sikkerhedsmæssige ved at være online til søs, forklarer Palle Grankvist.

DESMI’s automationsafdeling blev oprettet i 2012 og siden da har afdelingen haft en årlig vækst på 15 procent, hvilket Palle Grankvist forventer, fortsætter i årene fremover. 

Fakta

Hightech med tradition

DESMI A/S blev grundlagt i Aalborg i 1834 af Henning Smith. I dag er DESMI et globalt selskab med egne selskaber på mere end 30 lokationer i 17 forskellige lande.

Del

Journalist

Aksel Brinck Jensen

Andre artikler