Weekly News

Direktør i emballagevirksomheden, Scandinavian Packaging, Bjarke Arlø. FORPAKNING & EMBALLAGE

Plastemballage skal optimeres

Enøjede bestræbelser på at minimere design af plastemballager, kan give bagslag i CO2-regnskabet. Direktør i Scandinavian Packaging savner nuancer i miljødebatten.

Det kan være svært at holde fast i alle nuancer, når man konstant bombarderes med skrækhistorier om global opvarmning og kæmpe, flydende plastikøer i Stillehavet. Faktisk kan det være så svært, at man i sin iver for at gøre noget godt, kommer til at gøre noget, der vedligeholder – eller måske ligefrem forværrer problemet.

Det er lidt de tendenser, der nu får direktør i emballagevirksomheden, Scandinavian Packaging, Bjarke Arlø, til at tage bladet fra munden. Gennem de seneste år har CO2- og bæredygtighedsdebatten nemlig fokuseret meget på, at forbruget af fossil plastemballage skal reduceres ved at minimere plastens tykkelse og design.

Men det er en forkert og potentielt farligt vej at blive ved med at forfølge, siger Bjarke Arlø.

– En mere minimalistisk emballage betyder, at materialets barriereegenskaber forringes, så det bliver lettere for ilt at trænge igennem. Dermed får de fødevarer, der er indeni emballagen en kortere holdbarhed, hvilket samlet set betyder, at der skal produceres en større mængde fødevarer.

Problemet er så, at den forøgede fødevareproduktion udleder meget mere CO2 end det, der potentielt kan spares ved at bruge et andet emballage-design. Dermed har man faktisk skudt sig selv i foden, siger Bjarke Arlø og henviser til den østrigske rådgivningsvirksomhed Denkstatt, der står bag udregningerne.

Bjarke Arlø mener derimod, at målet bør være at reducere CO2-udledningen for hele værdikæden inklusive fødevareproduktionen.

Derfor skal man ikke tænke i minimering, men i optimering af emballagen samt af hele forsyningskæden. Og på den måde kan en god og kraftig emballage sagtens være den bedste løsning for miljøet, siger han.

Når den pointe alligevel har haft svært ved at vinde gehør i offentligheden, er der særligt én grund, mener Bjarke Arlø.

– Det hænger jo sammen med, at det er et komplekst emne, og dermed svært at forklare. Det er meget lettere at sige, at plastik er det rene gift, og at vi bør stoppe med at bruge det. Men virkeligheden er altså mere nuanceret end som så, siger han og understreger, at det er på tide at vågne op. CO2-udledningen er en potentiel bombe under os alle sammen, og derfor handler det også om at gøre det, der virker – og ikke bare det, der er lettest, siger han og fortsætter.

– Af samme grund indgår vi i Scandinavian Packaging gerne i en dialog med vores kunder og leverandører om en mere holistisk produktforståelse. Det gjorde vi for eksempel, da vi udviklede Brämhults nye bio-baserede emballage. Det er også derfor, vi miljøscreener 360 grader rundt og i det daglige lægger rigtig mange kræfter i miljøledelse.

Hos Scandinavian Packaging, der beskæftiger 35 medarbejdere, erkender man også gerne, at man er en stor energiforbruger. Men man vil hellere end gerne tage sit ansvar.

Derfor kommer al virksomhedens energi fra vindmøller, mens kontorerne opvarmes med restvarmen fra produktionen. Målet er at minimere virksomhedens energiforbrug per produceret enhed med 10 procent om året og samtidig reducere det totale CO2-udslip med ti procent per år.

– Det er tiltag, der er tænkt igennem, og som virker. Vores synspunkt er, at de store nationale og internationale tiltag på miljøområdet bør være mindst ligeså godt gennemtænkte, siger Bjarke Arlø.

Fakta

Plastemballage til fødevareindustrien

Scandinavian Packaging i Borup er én blandt flere danske virksomheder, der producerer plastemballage til fødevareindustrien. Eksempler på andre store spillere er Soldana Emballage og Grathwol A/S, der også tilbyder brede udvalg og kundespecifikke løsninger.

Del

Journalist

Frank Ulstrup

Andre artikler