Weekly News

– Vi er langt fremme i Danmark, når det kommer til viden og visioner, fortæller Peter Jørgensen, direktør i OSG Scandinavia. TEKNOLOGI

Luft under vingerne til dansk flyindustri

Frem mod 2030 vil antallet af fly i verden blive fordoblet. Flyindustrien er en branche med masser af potentiale og muligheder for, at danske virksomheder kan få en del af ordrene.

Her efter finanskrisen kan det også blive en mulighed for danske virksomheder at profilere sig selv og dermed ridse klarere visioner og mål op for, hvad man vil med sin virksomhed. 

Udviklingen af teknologien inden for flyindustri er et af de områder i verden, hvor der satses flest penge. Det er en industri, hvor verdens øjne hviler, for prognoserne viser, at fra 2010 – 2030, vil antallet af fly i verden blive fordoblet. Samtidig skal en stor del af den gamle flåde udskiftes. Befolkningstilvæksten stiger, og rundt omkring i verden vokser middelklassen heftigt, hvilket betyder, at flere og flere får råd og lyst til at flyve ud at se verden.

I Danmark har OSC Scandinavia i en årrække arbejdet målrettet med at udvikle skæreværktøjer til flyindustrien. Virksomheden, som har rødder i Japan, startede som leverandør til bilindustrien, men i de sidste 10-15 år er flyene også kommet med på dagsordenen.

– Det er et stort udviklingspotentiale i flyindustrien. Vi har blandt andet udarbejdet en ny patenteret diamantbelægning, der kan skære i de komposit-materialer, som flyene bliver fremstillet i. Flymaterialer som titanium og nikkel er svære at arbejde i. Hos os har arbejdet i flyindustrien betydet, at kompetenceniveauet i virksomheden generelt har fået et løft i arbejdet med de mere komplicerede opgaver. Og hvorfor skal andre danske virksomheder ikke kunne gøre det samme?, fortæller Peter Jørgensen, der er direktør i OSG Scandinavia.

Flyproducenter som f.eks. Boeing står allerede klar i kulissen til at hjælpe danske virksomheder med at opnå de rette certificeringer, der skal til for at blive leverandør til deres maskiner.

– Her efter finanskrisen kan det også blive en mulighed for danske virksomheder at profilere sig selv og dermed ridse klarere visioner og mål op for, hvad man vil med sin virksomhed. Flyindustrien dækker jo et stort spektrum inden for blandt andet mekanik, optik og elektronik, så der er jo masser af muligheder for en helhjertet indsats, siger Peter Jørgensen.

Andre europæiske lande har allerede et godt tag i flyindustrien. Svenske Sandvik, der har 47.000 ansatte, fører an globalt med skæreværktøjer til blandt andet flyindustrien. I Tyskland går Gühring først og står for 40% af de europæiske ordrer. Det handler jo ikke kun om at levere til flyindustrien, men også at være med til at udvikle banebrydende ny teknologi og metoder.

– Vi er langt fremme i Danmark, når det kommer til viden og visioner. Jeg ser det hos os, hver gang vi får besøg af for eksempel amerikanske eller japanske ingeniører fra moderselskabet, er de imponerede over vores viden og tilgang til tingene her i Danmark, konstaterer Peter Jørgensen. Ifølge ham skyldes det, at hierarkiet i de danske produktionsvirksomheder typisk er fladt, og ledelsen uddelegerer en god portion medansvar til den enkelte medarbejder. Det skaber ejerskab, faglig stolthed og ikke mindst kreativitet, når det kommer til at finde nye løsninger. Hos OSG Scandinavia kan det ses ved, at flere af de nyudviklede værktøjer, som bruges internationalt, er skabt af danske medarbejdere.

De danske virksomheder skal byde sig til og opsøge flyproducenterne. Et godt sted at begynde er at besøge nogle af de mange flymesser, som bliver holdt ude i verden – for eksempel den årlige Le Bourget lige uden for Paris. Lige nu står Danmark jo selv foran indkøb af nye jagerfly, og hvis der er politisk vilje, kunne regeringen jo inddrage den danske industri. Forsvaret skal fra 2020 erstatte F-16 med et nyt kampfly. Kontrakten ventes at blive på mellem 20 og 30 milliarder kroner, som danske virksomheder potentielt kan få en del af.

Fakta

I 2014 blev der på den internationale flymesse Le Bourget i Paris indgået handler for 115,5 mia. dollars. 700 fly blev solgt på messen, hvor europæiske Airbus og amerikanske Boeing er hovedaktører.

Kilde www.business.dk

Del

Journalist

Pia Bundgaard Hansen

Andre artikler