Weekly News

Klædt på til fremtiden

Med gode muligheder for specialisering under uddannelse og efteruddannelse er de danske elektrikere klar til fremtidens arbejdsmarked.

Det der pjat med at sige ”det har vi ikke tid til”, det går ikke.

I august 2015 lancerede Dansk El-Forbund en ny elektrikeruddannelse, som giver lærlingene langt større muligheder for at specialisere sig. Uddannelsen er bygget op omkring i alt 28 moduler, som kan sammensættes, så de passer til den enkelte lærlings behov.

– Det er første gang, man inden for erhvervsuddannelserne har lavet en uddannelse med så mange valgmuligheder. Når man laver en uddannelsesaftale med en lærling, kan man vælge, hvilke moduler han eller hun skal have, forklarer Benny Yssing, der er uddannelsesansvarlig i Dansk El-Forbund.

Lærlingene, som i gennemsnit er 22 år gamle, når de starter, har 36 ugers fælles undervisning, hvorefter de hver især følger de moduler, de har valgt. En konstruktion, som giver stor spændvidde i uddannelsen.

– Uddannelsen kan lave en god IT-specialist, der laver dataopsamling og arbejder med produktionsudstyr. Men den kan også lave den traditionelle elektriker, der sætter lys op og laver stikkontakter. Det er derfor, vi har de 28 moduler. De gør det muligt at designe den specialist, man har brug for, forklarer Benny Yssing.

Uddannelsen kom til verden som konsekvens af en visionsplan, Dansk El-Forbund lavede i 2012. Forbundet havde indtryk af, at der var behov for en ny lærlingeuddannelse.

– Vores lærlingeuddannelse trængte til en voldsom revision. Vi uddannede til det klassiske installationsområde, men vi kunne se, at der i fremtiden ville blive brug for kompetencer inden for bl.a. automation og energioptimering. Derfor satte vi os ned og lavede den nye uddannelse, fortæller forbundsformand i Dansk El-Forbund, Jørgen Juul Rasmussen.

Forbundsformanden, der selv er tidligere elektriker, fortæller, at holdningen til uddannelse har ændret sig. Både virksomheder og elektrikere tager ikke mindst efteruddannelse mere alvorligt i dag, og det er positivt, for det er de også nødt til, påpeger han.

– Udviklingen går meget stærkt i vores branche, og både elektrikerne og virksomhederne skal være meget skarpe på, hvilke kompetencer de har og skal have i fremtiden. Branchen dækker mange ting i dag, og derfor er det vigtigt, at både virksomhederne og elektrikerne specialiserer sig. Det bliver svært at være god til det hele, så man må finde ud af, hvor det er, man har sine kompetencer henne, siger Jørgen Juul Rasmussen.

– Da jeg selv arbejdede som elektriker, sad man og bladrede lidt i efteruddannelseskataloget, fandt en uge, der passede, og tog afsted. Det går ikke mere. Ude i virksomhederne skal man lave en strategisk efteruddannelsesplan sammen med elektrikerne. Og så må man finde tid til det. Det der pjat med at sige ”det har vi ikke tid til”, det går ikke, afslutter forbundsformanden.

I kampen om de studerende slås den nye elektrikeruddannelse med mange andre erhvervsfaglige uddannelser. Ifølge Danmarks Statistik udgjorde »Strøm, elektronik mv.« i 2016 godt syv procent af det samlede antal studerende på erhvervsfaglige uddannelser. Det gør området til det tredjemest populære, kun overgået af ”Omsorg, sundhed og pædagogik” med 15 procent samt ”Kontor, handel og forretningsservice” med 27 procent.

Den nye elektrikeruddannelse kan tages på flere end 30 erhvervsskoler i hele landet fra Campus Bornholm – HTX og Tekniske EUD i Rønne i øst til Rybners Tekniske Skole og HTX i Esbjerg i vest og fra CELF, Nykøbing F, Teknisk afd. på Falster i syd til EUC Nord i Hjørring i nord. 

Fakta

Dansk El-Forbund lavede sidste år rapporten ”Installation 4.0”. Begrebet ”Installation 4.0” er branchens pendant til industriens ”Industri 4.0”, og rapporten analyserer i alt ti nye teknologiers betydning for elbranchen, herunder ”Internet of Things” og energioptimering.

Del

Journalist

Tobias Petersen

Andre artikler