Weekly News

Frisk i butik – ikke på lager

Forbrugerne vil have friske varer. Et tæt net af køle- og fryselagre sikrer distribution med længst mulig holdbarhed i butikken.

Importørerne vil have varerne hurtigt og i mindre mængder.

Transport af ensartede varer i et fuldt læs udgør ikke noget større logistisk problem. Udfordringen ligger i partlæs og distributionen ud til de enkelte butikker i mindre mængder, således at varerne ikke strander på lageret.

– Pengene skal tjenes i butikkerne, når ferskvarerne ligger i kølemontren. Hver ekstra dags holdbarhed i butikken er en ekstra dags eksponering over for forbrugerne, siger salgschef Nuno Furtado, Nagel-Group, og fortsætter:

– Derfor er trenden, at importørerne vil have varerne hurtigt frem og i mindre mængder, altså f.eks. to paller sendt hver dag frem for et vognlæs en eller to gange om ugen.

Den afgørende faktor er køle- og fryse­lagre tæt på butikkerne, mellem 100 og 150 km for Nagel-Groups vedkommende, og stram styring af logistikken.

– Lastbilen med varer fra producenten ankommer i den ene ende af lageret – typisk om natten – og så kan varerne i mindre mængder køres ud af lageret i den anden ende og ud til butikkerne samme dag. Fordi vi har vores egne lagre, har vi styr på logistikken, så der ikke spildes en dags holdbarhed på lageret. Sporbarhed, hvor kunden kan følge varen online både under transport og på lager, er et andet vigtigt parameter. Det betyder endvidere, at varen kan findes ned til den enkelte karton, hvis det bliver nødvendigt at tilbagekalde en vare med fejl, siger Nuno Furtado.

Også på andre måder tilpasser man sig behovet for leverancer i mindre mængder:

– Det er muligt at inddele bilernes lastrum, så de kan medbringe varer ved forskellige temperaturer, både køl og frost. På den måde udnytter vi kapaciteten optimalt, siger Nuno Furtado.

Hos Skive Køletransport A/S, som distribuerer til hele landet, ser direktør Anders Mikael Christensen den samme efterspørgsel på friskhed.

– Hvor vi tidligere kørte fra lager til butik, kører vi nu i stadig større omfang fra producent og direkte til butikken. Det er varer, der er produceret om eftermiddagen og aftenen, der på den måde ender i butikken dagen efter. Varen plukkes hos producenten, og så er det op til os at klare logistikken fra bilen, siger Anders Mikael Christensen.

Behovet for flere mindre leverancer hænger til dels også sammen med en ændret butiksstruktur, bemærker Ove Søltoft, JN Spedition:

– Stik mod tendensen til større enheder har København og en række større byer fået flere små nærbutikker, hvor kapaciteten i kølemontren er mindre. Det betyder, at vi fra vores lager i Køge sædvanligvis har to-tre daglige kørsler ind til byen med ferskvarer, siger han.

JN Speditions fragt af temperaturgods mellem primært Sverige-Norge-Finland og Danmark styres fra egne lagre i Køge og Herning. 

Fakta

Nagel-Group har specialiseret sig i levnedsmiddel-logistik og operer i dag over hele Europa med flere end 130 afdelinger i seksten lande. Det er i øvrigt også den eneste internationale distributør, der også har en national distribution i Danmark med tre afdelinger og fire lagre.

Del

Journalist

Steen Blendstrup

Andre artikler