Weekly News

Et utal af muligheder

Carheal+, der producerer kabiner til reparationer af biler, bruger Big Data til løbende monitorering og optimering af kabinernes effektivitet.

Idéerne er faktisk det eneste, der kan stoppe os.

Carheal+ producerer kabiner med plads til én bil ad gangen, som henvender sig til bl.a. værksteder, autolakerere, bilforhandlere og forsikringsselskaber. Kabinerne gør det muligt at udføre små og mellem­store reparationer, som traditionelt har krævet, at bilerne har skullet sendes over større afstande. Disse reparationer kan i kabinerne udføres med det samme, så kunden kan få bilen tilbage samme dag efter eksempelvis et stenslag eller en ”bilkabule”.

Carheal+’ kabiner er alle forbundet til ”skyen” via en sikker forbindelse. Den løbende strøm af data giver Carheal+ mulighed for løbende at monitorere kabinernes ydeevne, og virksomheden har store forventninger til, at udnyttelsen af Big Data på længere sigt vil indebære yderligere fordele. Det fortæller Torben Schmidt, teknisk chef i Carheal+.

– I forbindelse med lakeringsopgaver kan vi skabe et lille undertryk i kabinen ved at blæse luft ind og lukke lidt mindre ud. Samtidig har vi kulfiltre i, der renser luften. De data, vi henter ud fra enhederne, fortæller bl.a. noget om filtertilstanden, om vi forurener eller ej, hvor lang tid reparationen har taget, hvor lang tid, der er blevet brugt på at sprøjte og hvor lang tid, der er blevet brugt på at tørre, siger Torben Schmidt.

Fjernadgangen giver samtidig Torben Schmidt mulighed for at være i kontakt med de enkelte kabiner, uanset hvor de står. Er der eksempelvis behov for at opdatere softwaren på en kabine i Düsseldorf, kan det uden problemer gøres fra Thisted.

– Hvis bare jeg har en internet­forbindelse et eller andet sted i verden, så svarer det til, at jeg sidder ved siden af den styring, jeg sidder og programmerer. Du rykker simpelthen helt hen ved siden af den via den forbindelse, siger den tekniske chef.

– Det betyder, at jeg kan finde ud af, hvad et eventuelt problem skyldes, uanset hvor jeg er, og at jeg med det samme kan opdatere softwaren, hvis det eksempelvis er det, der skal til. Desuden kan jeg let og sikkert hente data, da vi har valgt en leverandør, der tilbyder en af markedets sikreste forbindelser, tilføjer Torben Schmidt.

Med det nuværende setup er Carheal+ allerede i gang med at høste de fordele, Big Data giver, men virksomheden er overbevist om, at de store datamængder vil skabe endnu flere muligheder i fremtiden.

– Vi har været med i hele udviklingsfasen, og det er stadig nyt for os. Men vi er sikre på, at udnyttelsen af data også på længere sigt vil komme både os og vores kunder til gavn. I serviceøjemed vil vi over tid kigge på mulighederne for predictable maintenance. Vi kan jo reelt set allerede nu melde tilbage til kunden og oplyse, at det er tid til at få kigget på filtrene, siger Torben Schmidt.

Han tilføjer, at han har meget svært ved at se begrænsninger i de teknologiske muligheder, Carheal+ har med det nuværende setup.

– Idéerne er faktisk det eneste, der kan stoppe os. Der er et utal af muligheder her. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Der ligger ubegrænsede muligheder foran os. Det er kun fantasien, der sætter grænser, og jeg har ikke fantasi til at forestille mig, hvor det skulle stoppe, siger Torben Schmidt. 

Fakta

Carheal+’ kabiner kan bruges til reparation af skader på bl.a. interiør, forlygter, forrude samt udbedring af buler. Carheal+ står selv for udbedring af lakskader, mens HBC-System står for alle øvrige skadetyper. Løsningen er ”plug-and-play” og leveres til enten udendørs eller indendørs brug.

Del

Journalist

Tobias Petersen

Andre artikler